Jeff Brouws, z cyklu Franchised Landscape, Tennesee 1997
To termin wymyślony przez Jeffa Brouwsa, jako tytuł dla jego serii, przedstawiającej sieciowe obiekty stacji benzynowych, sklepów i fastfoodów, co tu dużo mówić - bardzo trafny. Zjawisko to występuje też w Polsce, można by powiedzieć, że się nasila. Proces dominacji małomiasteczkowego handlu przez franczyzowe markety, jest widoczny gołym okiem i pociąga za sobą istotne zmiany, nie tylko w krajobrazie oczywiście. Pozostając na poziomie pejzażu, warto zwrócić uwagę na dość bezwzględnie przebiegający proceder formatowania przestrzeni publicznej do kilku(nastu) powtarzających się wzorów. Brouws, bardzo świadomie wybierający motywy dla swych dokumentalnych serii o współczesnych Stanach Zjednoczonych, dostrzegł to zjawisko i uczynił je tematem odrębnego cyklu. Sam o swoich działaniach, wyraża się w następujący sposób (podaję za portalem AMERICAN SUBURB X):
Jeff Brouws, z cyklu Franchised Landscape, Arizona 2002
Jeff Brouws, z cyklu Franchised Landscape, New Mexico 2002
I’ve been photographing the American cultural landscape for the past twenty years. Utilizing different series that I’ve done involving the everyday urban and suburban places we encounter, I’ll strive to make visual and verbal connections between these overlapping territories of American life while sticking to our theme of how sprawl has affected inner city environments.
Along with my other work, I’ve been specifically exploring inner city America since 1995, documenting urban landscapes impacted by racial segregation, white flight, and deindustrialization in the northeast. For many Americans these landscapes — mostly defined by abandonment, poverty and minority populations — don’t exist; they’re below our collective radar. Over this time-period I’ve come to believe that all photographs can have a social and political meaning when viewed within a certain context. Feeling kinship with the New Topographics Movement from the 1970s that documented the impact of the constructed suburban world on the natural one, I wanted to invert that premise — looking at the urban core instead of the periphery — and ask how suburbanization after World War II affected city centers. What were the consequences as we went from an urban, city-dwelling lifestyle — based on mass transportation, high density living, and production — to a suburban, car-dependent, low-density lifestyle based on consumption? więcej
Jeff Brouws, z cyklu Franchised Landscape, Minnesota 2004
Jeff Brouws, z cyklu Franchised Landscape, Ohio 1997