sobota, 24 listopada 2012

VorOrt (2)


znaczy nie tylko na miejscu lub w terenie, ale w przypadku górnictwa także na przodku. No i faktycznie, zdjęcia jakie można oglądać w albumie VorOrt. Eine Sammlung topografischer Fotografien Ostdeutschlands są jak najbardziej "na przodku" czy też do przodu. W książce można znaleźć sporo fotografii wykonanych jeszcze za czasów NRD i prace te prezentują bardzo nowoczesny sposób obrazowania. Gdyby porównać je do rodzimej fotografii z tamtych lat (i nie chodzi tu wyłącznie o kapitalne obrazowanie, ale też o rodzaj świadomości wizualnej)... nie, nie będę tego robić, bo po co flekować leżącego.
Matthias Hoch (ur. 1958) podobnie jak Peter Oehlmann (ur. 1953) studiował fotografię na Hochschule für Grafik und Buchkunst w Lipsku i według tego, co mówił mi Louis Volkmann (także absolwent tej szkoły i bardzo ciekawy fotograf), ale także na podstawie zdjęć, jakie można oglądać we wspomnianym albumie, pod względem jakości programu dydaktycznego, lipska uczelnia śmiało może konkurować ze znacznie bardziej znaną Kunstakademie Düsseldorf. 
Topograficzny zapis z Lipska wykonany przez Matthiasa Hocha w latach 80. (to czas kiedy Michał Cała pracował nad swoim "Śląskiem"), może zaskoczyć konsekwentnym weryzmem, "zerowym stylem" i... ciągle wyraźnie odczuwalną nowoczesnością spojrzenia/obrazowania. Pomyślmy, pierwszy i w jakiejś mierze "topograficzny" zapis, jaki został zrealizowany w Polsce po transformacji ustrojowej (jednak nie obejdzie się bez porównań...) wyszedł spod ręki Wojciecha Zawadzkiego. I mimo, że nieodmiennie od 1998 roku - kiedy po raz pierwszy zobaczyłem zdjęcia z "Mojej Ameryki" na wystawie - jestem pod wrażeniem tego cyklu, to jednak konfrontacja serii fotografii Zawadzkiego (z Jeleniej Góry i Wałbrzycha), z niemieckimi topografami z albumu VorOrt. Eine Sammlung topografischer Fotografien Ostdeutschlands wykazuje bardzo... zasadnicze różnice.


Matthias Hoch, Leipzig IX, 1986, gelatin silver print, 50 x 60 cm

Matthias Hoch, Leipzig III, 1986, gelatin silver print, 50 x 60 cm

Matthias Hoch, Leipzig VI, 1986, gelatin silver print, 50 x 60 cm

Matthias Hoch, Leipzig VII, 1986, gelatin silver print, 50 x 60 cm