czyli wystawa o upamiętnieniach zniesienia pańszczyzny - majacych postać przydrożnych krzyży i kapliczek) - w Kamienicy Hilarego Majewskiego w Łodzi już w nabliższy czwartek 26 września. Nie tylko fotografie... (te w liczbie 44 w postaci wydruków 40x50cm, reszta materiału na dwóch projekcjach).
Zdjęciom
towarzyszą narzędzia dyscyplinowania ludzi pracujących na folwarkach (baty i
pieniądze zastępcze) oraz dwa doświadczenia dźwiękowe, oparte o współczesny i
archiwalny materiał etnograficzny.
Pierwsze z
nich, to kompozycja Rafała Mazura, stworzona z fragmentów rozmów i pejzaży
dźwiękowych, zarejestrowanych podczas badań terenowych, prowadzonych przez
Muzeum Etnograficzne w Krakowie. Latem 2023 roku zespół w składzie: Dorota
Majkowska-Szajer, Justyna Matwijewicz i Magdalena Zych śledził echo relacji
wieś-dwór, wysłuchując opinii na temat współczesnych stosunków pracy, własności
gruntów, źródeł dochodów, kierunków i celów migracji w czternastu
miejscowościach, w których istnieją pomniki upamiętniające zniesienie
pańszczyzny.
Drugie
doświadczenie dźwiękowe wykreował zespół teatralny, czyli Agnieszka Jakimiak,
Bryce Lease i Lewis Gibson. Lokalny łódzki kontekst brzmi w oparciu o wybór
źródeł z Archiwum Etnograficznego Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w
Łodzi autorstwa Tomasza Romanowicza. Specjalnie wykreowana ścieżka dźwiękowa,
zarejestrowana w technice binauralnej (umożliwiającej odczuwanie przestrzeni),
prezentuje pamięć ostatniego pokolenia robotnic i robotników folwarcznych w
zderzeniu z życiem w Łodzi.