[Ciepielów, ul. Źródlana 9, 15.12.2019]
W kwestii opisu budynku pozwolę sobie
zacytować portal Wirtualny Sztetl, który znowuż odwołuje się dwukrotnie do
mojej książki Niewinne oko nie istnieje:
Synagoga w Ciepielowie (ul. Źródlana 9) została
wybudowana w 1891 r. według projektu Lucjana Mierzejewskiego, na miejscu
wcześniejszej drewnianej, która spłonęła w 1886 r. w wielkim pożarze miasta.
Pierwsza, drewniana synagoga została wzniesiona
w Ciepielowie przypuszczalnie w końcu lat osiemdziesiątych XVIII wieku. Pewne
jest, że w 1827 r. gmina żydowska utrzymywała drewnianą synagogę i łaźnię oraz
szkołę (cheder). Istnienie wymienionych obiektów potwierdzają zestawienia
wydatków i dochodów gminy ciepielowskiej z lat 1843–1849. W 1844 r.
przeprowadzono remont bożnicy. Istnienie synagogi potwierdzone jest źródłowo do 1870 roku.
Wreszcie pojawia się wzmianka o bożnicy pojawia się wielkiego pożaru miasta w
1886 r., kiedy to drewniany budynek doszczętnie spłonął[1.1]. Bożnicę odbudowano w
1891 roku. Podczas I wojny światowej, w lipcu 1915 r. synagoga ponownie
spłonęła. Została odbudowana dopiero w w latach 1929–1931. Podczas II wojny
światowej Niemcy zdewastowali synagogę, urządzając w niej magazyn[1.2]. Obecnie znajduje się
w stanie ruiny.
Synagoga przy ul. Źródlanej jest centralnym
elementem unikatowego zespołu synagogalnego w Ciepielowie. W układzie
urbanistycznym miejscowości oprócz budynku bożnicy zachowały się pozostałe
obiekty wchodzące w skład zespołu – cmentarz żydowski i budynek łaźni.
Wszystkie trzy obiekty wyznaczały żydowską dzielnicę mieszkaniową.
Budynek synagogi pierwotnie ulokowany był przy
placu położonym przy południowo-wschodniej stronie rynku. Piętrowy budynek,
niepodpiwniczony wzniesiono z czerwonej cegły, na planie prostokąta o wymiarach
10,9 x 19,7 m. Dach łamany czterospadowy, kryty wtórnie blachą[1.1.2]. Od strony zachodniej,
od strony rynku, bryłę budynku tworzy piętrowy portyk, w części parterowej
wsparty na trzech masywnych arkadach, z których środkowa nie jest zamurowana.
Tędy wiedzie główne wejście do budynku. Pod arkadami bocznymi znajdowało się
wejście do babińca na piętrze. Na arkadach znajdują się cztery, murowane z
cegły, kolumny o pseudotoskańskich kapitelach. Za kolumnami, na piętrze, w
ścianie zachodniej występują ślady tynkowania (w okresie międzywojennym cały budynek
był otynkowany). Ściany boczne, jak i ściana frontowa, za portykiem są
zwieńczone gierowanym gzymsem o bogatym, utrzymanym w formie klasycznej,
profilu. Osiowość ścian podkreślają płaskie pilastry. W ścianach północnej,
wschodniej i południowej, w partii sali modlitw, między pilastrami, znajdują
się półkoliście zwieńczone otwory okienne z częściowo zachowaną stolarką
okienną. W ścianie wschodniej znajduje się dodatkowy otwór okienny, umieszczony
w górnej partii pilastru, doświetlający salę modlitw. W ścianie północnej
wybito nowy otwór drzwiowy w związku z użytkowaniem synagogi jako magazynu. Do
ściany wschodniej dobudowano sanitariaty.
Wnętrze zostało całkowicie przebudowane. Sala
modlitw zbudowana na planie kwadratu, zaś jej podłoga obniżona w stosunku do
przedsionka. Jest ona wybudowana współcześnie, w związku z tym nie odnaleziono
śladów zainstalowania bimy. Na osi ściany wschodniej zachowała się wnęka
ołtarzowa na aron ha-Kodesz. Wnętrze synagogi było wielokrotnie przemalowywane.
W związku z nową formą użytkowania wnętrze podzielono drewnianym stropem
podpartym drewnianymi słupkami. Wejście do sali modlitw prowadziło półkoliście
sklepionym otworem drzwiowym usytuowanym na osi ściany zachodniej. W części
południowej przedsionka znajdowało się pomieszczenie prawdopodobnie izby
kahalnej. Niegdyś było doświetlone dwoma półkoliście sklepionymi, obecnie
przebudowanymi, oknami. Do części babińca znajdującego się na piętrze prowadzą
współcześnie zbudowane schody. W partii babińca przetrwały ślady po balustradzie
oddzielającej go od sali modlitw. Pomieszczenie to oświetlały dwa okna
umieszczone w ścianie północnej i południowej, a wejście wiodło otworem
drzwiowym umieszczonym w ścianie zachodniej. Zachowała się więźba dachowa w
układzie krokwiowo-płatwiowym, charakterystyczna dla systemu łamanego
polskiego, a na murach sali modlitw ślady stropu drewnianego przybitego do
istniejących belek drewnianych. Strop przedsionka, a zarazem podłoga babińca,
znajduje się pierwotnym poziomie.
Synagoga ta, obok synagogi w Przysusze, to
jeden z dwóch obiektów synagogalnych, zachowanych na południowym Mazowszu,
czyli na terenie byłego województwa radomskiego.
Przypisy
[1.1]
Penkalla A., Zespół synagogalny w Ciepielowie (województwo radomskie),
„Biuletyn ŻIH” 1988, nr 1–12 (145–146), ss. 116–118.
[1.2]
Wilczyk W., Niewinne oko nie istnieje, Kraków 2009, s. 122.
[1.1.2] Wilczyk W., Niewinne oko nie istnieje, Kraków 2009, s. 122.
[1.1.2] Wilczyk W., Niewinne oko nie istnieje, Kraków 2009, s. 122.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Żeby zamieścić komentarz, trzeba się po prostu zalogować na googlu i przedstawić.