poniedziałek, 6 grudnia 2021

Jelcz 316

[Chorzów Stary - ul. Kolejowa - lato 2001]

W 2001 udało mi się okazyjnie nabyć kilkanaście rolek filmu Agfacolor Optima 400 (najlepszego kolorowego negatywu ever!) i letnią porą wystrzelałem je wszystkie na Górnym Śląsku. Fotografowałem wtedy głównie witryny potransformacyjnych bieda-sklepików, ale też zdarzało mi się znaleźć w takich realiach, jak to widać powyżej. Filmy od razu wywołałem w labie, włożyłem do pergaminów, ale nie zrobłem wtedy stykówek, bo nie miałem na to kasy. Tak więc, przeleżały one sobie nietknięte dobrych kilka lat... Pamiętam, że dopiero w 2002 roku pojawił się skaner Epson Perfection 3200 (i tak bym go wtedy nie kupił z powodów j.w.), na którym można było w miarę dobrze zeskanować filmy średnioformatowe. W 2004 roku Epson wypuścił lepiej dopracowany model 4870, oferujący większą rozdzielczość skanów i lepszą ich jakość, który niezwłocznie nabyłem.

7 komentarzy:

  1. Historyczny widok! A jak wysadzali ten 96 metrowy komin (całkiem z lewej) w kwietniu 2008, to część zwaliła się na drogę i na teren tego złomowiska. Takie niespodziewane akcje czasem zaskakują ekipy strzałowe. Powodem była osłabiona konstrukcja po środku komina i nie zdołał on położyć się cały w wyznaczonym kierunku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś starsza pani przypadkowo spotkana na cmentarzu przy ul. Kelusa powiedziała mi, że wcześniej (czyli dawniej) elektrownia miała osiem kominów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Doliczyłem się max. sześciu na zdjęciach z Polska.org, ale fakt, był las kominów + szereg drewnianych chłodni kominowych wzdłuż linii kolejowej. Natomiast w miejscu tego złomowiska stał dom mieszkalny, jest takie zdjęcie w zbiorach Zofii Rydet - widok z podwórza na dom i elektrownia w tle. Chciałem poszukać, ale mam komunikat, że strona zablokowana!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspomniana pani z cmentarza mówiła chyba nawet o dziesięciu (może uwzględniała te chłodnie kominowe?), ale zredukowałem tę liczbę na potrzeby wpisu ;) Zdjęcie Zofii Rydet z którego było roku? Hala elektrowni miała fajny modernistyczny sznyt, czego szczątki widać też na moim zdjęciu, niestety kolejne przebudowy i modernizacje to zacierały. Jak pierwszy raz tam byłem (chyba w 1992 roku?) i robiłem zdjęcie z okolic złomowiska w kierunku chłodni kominowych, to z wartowni wypadł strażnik przemysłowy i mnie spisał, tudzież groził policją (w ogóle starał się być bardzo groźny)...

    OdpowiedzUsuń
  5. znalazłem!
    Tu podwórko z Elektrownią w tle, ale najwyższy budynek widoczny z lewej od ściany szczytowej musiał być dość długi jeszcze w stronę zakładu:
    http://zofiarydet.com/zapis/pl/photo?page=52&preselect=off&authors=Zofia+Rydet&types=1&regions=4&photo=zr_04_058_27

    tutaj widać po lewej w tle, także tam pewnie jeszcze były podwórka. Niestety mapy ORSiP mają wakat akurat tych arjuszy z Chorzowa Starego dla mapy 59-61 :(

    http://zofiarydet.com/zapis/pl/photo?page=51&preselect=off&authors=Zofia+Rydet&types=1&regions=4&photo=zr_04_057_37

    OdpowiedzUsuń
  6. To podwórko, o którym piszesz - tak jak ja to pamiętam z 2000 roku - było pustym placem. Złomowisko od ul. Rodziewiczówny odgradzały 2 lub 3 domy, które rozebrano w kwietniu 2002. I mam to na zdjęciach panoramicznych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jednak obejmuje to mapa z lat 60, sorki za przydługi link :) Ale jak na pasku czasu wybierzesz 1992-04, to zobaczysz stan, jaki musiałeś zastać w tamtych latach do zdjęć.

      https://mapy.orsip.pl/imap/?startwg=wgLegend&gui=new&gpmap=gp4_c1&bbox=497521.75853077177,271168.4565393917,498470.0270939755,271622.4824474436&SRS=2180&active_lyr=id:wodgik.RodzGmin,mapId:msGMINY_rodzaj,lid:0&locale=pl

      Usuń

Żeby zamieścić komentarz, trzeba się po prostu zalogować na googlu i przedstawić.