- Za czyje pieniądze?
- Na czyje zlecenie?
- Kto za to zapłacił?
Jak zwykle pytano mnie, kiedy robiłem zdjęcia budynków byłych synagog do projektu "Niewinne oko nie istnieje". Za wszystko płaciłem sam i nawet nie liczyłem przejechanych kilometrów, żeby nie stracić determinacji...
A za wyprodukowanie wystawy oraz - co najważniejsze - wydanie książki zapłaciła Galeria Atlas Sztuki w Łodzi.
Po co? Dlaczego? Ponieważ kierujący tą instytucją Jacek Michalak, uznał że projekt jest ważny, co zresztą powiedział mi expresis verbis podczas spotkania w Łodzi (13 maja 2008), kiedy się dowiedziałem, że Atlas Sztuki pokaże zdjęcia na wystawie i wyda książkę.
W przypadku wystawy i albumu VorOrt. Eine Sammlung topografischer Fotografien Ostdeutschlands sponsorem przedsięwzięcia i jego pomysłodawcą była/jest firma VNG Gruppe. Ich działania w tym względzie są długofalowe, a poza omawianą książką, w ramach przedsięwzięcia o nazwie Archiv der Wirklichkeit (Archiwum rzeczywistości) wydano jeszcze dwa albumy, gdzie można oglądać zdjęcia, będące topograficznym zapisem z obszarów byłej NRD.
Pierwszy w roku 1994 pod tytułem VorOst, w którym swoje fotografie zaprezentowali: Max Baumann, Matthias Hoch,
Frank-Heinrich Müller i Thomas Wolf.
Druga w kolejności książka, wydana przez oficynę Hatje Canz w 1997 roku, to przywoływany kilkakrotnie album VorOrt. Eine Sammlung topografischer Fotografien Ostdeutschlands. W wydawnictwie tym oprócz prac wymienionej wcześniej czwórki, znajdziemy też zdjęcia: Petera Oehlmanna, Michaela Schroedtera, Hansa-Christina Schinka i Ulricha Wüsta (376 fotografii w duotonach lub w kolorze).
Wreszcie trzeci album zatytułowany Stadt Land Ost (także Hatje Canz Verlag), w ramach którego 18 fotografek/fotografów (pojawili się tu dodatkowo: Johannes Bruns, Thilo Kühne, Evelyn Richter, Erasmus Schröter, Rudolf Schäfer, Sigrid Schütze-Rodemann, Thomas Struth, Annet Stuth, Hermann Walter i Marion Wenzel) przedstawiło pary zdjęć tych samych miejsc, sfotografowanych w odstępstwie czasu.
Czyli już wiemy: "po co i za co".
No i właśnie googlując w sieci nazwiska uczestników projektów finansowanych przez VNG Gruppe, natrafiłem na zdjęcia Erasmusa Schrötera z jego wystawy Patina - Die achtziger Jahre w lipskiej galerieKleindienst. A z prezentowanego tam zestawu, bynajmniej nie ulegając zjawisku ostalgii, wklejam kilka miejskich krajobrazów z 1985 roku. Bardzo te zdjęcia (niestety ich rozdzielczość nie jest zbyt duża, a nie znalazłem innego źródła...) swym klimatem przypominają mi górnośląskie miasta sprzed 12 lat, kiedy robiłem "Czarno-Biały Śląsk".
Erasmus Schröter, Leipzig 1985
Erasmus Schröter, Neuheiten von Weltruf, Magdeburg 1985
Erasmus Schröter, Hasselbachplatz, Magdeburg 1985
Erasmus Schröter, Patina, Halle 1985
Erasmus Schröter,Tankstelle, Magdeburg 1985
Bytom wypisz, wymaluj! Pierwsze automatyczne skojarzenie.
OdpowiedzUsuńU mnie podobnie :)
OdpowiedzUsuńErasmus Schroeter - też próbowałem się do niego dobić w temacie przywoływanej wcześniej fotografii. Z tego co pamiętam, to teraz jest profesorem na lipskiej HGB i jest tak zapracowany, że też nie chciał mi słowa napisać na temat Rolffa Kiesslinga, z którym teoretycznie był na roku :( Schade. Może tego Rolfa nikt nie lubił po prostu.
OdpowiedzUsuńŻywot fotografa ciężkim jest... Może został fryzjerem? ;)))
OdpowiedzUsuń"Może tego Rolfa nikt nie lubił po prostu" dawno się tak nie uśmiałem :-D
OdpowiedzUsuńA może (może, może, może...) Rolfi przerzucił się na mokry kolodion i wszyscy koledzy z HGB nie nazywają go teraz inaczej niż Kolodiontrottel?
OdpowiedzUsuń:) ja to widzę choćby po ITFie, gdzie też mamy "kolegów", o których raczej nie mówimy ;) Niemniej w starych numerach dedeerowskiego magazynu "Fotografie" to właśnie praca Kiesslinga z robotniczej dzielnicy Piersterlitz wybija się absolutnie (tytuł artykułu to Dyplomanci 1983 - chyba nie pomyliłem roku, a nie mam teraz czasu na odszukanie go). Nawet miałem szalony plan, by pojechać tam to trochę go wytropić.
OdpowiedzUsuńSpytam Louisa, on kończył HGB i jest dość dobrze zorientowany w tamtejszej (wschodniej)"scenie fotograficznej".
OdpowiedzUsuń