wtorek, 22 października 2013

Przezroczystość (2)


Kraków, ul. Nawojki, 19.03.2013

Przy okazji widocznego powyżej graffiti (i zdjęcia zrobionego pod koniec zeszłej zimy), przypomniało mi się jak na zajęciach z dokumentu jeden ze studentów zaprezentował mi (zadanie miało tytuł "Polskie sacrum") serię zdjęć czegoś, co na pierwszy rzut oka przypominało rzeźbę wykonaną ze złomu. Okazało się jednak (no tak, trzeba się było uważnie przyjrzeć temu czemuś, a same fotografie były raczej kiepskie), że był to rodzaj pomnika/kapliczki generała Augusta Emila Fielodorfa-Nila. No i ów adept fotografii spytał mnie: "Czy wiem kim był generał Nil?". I zanim zdążyłem udzielić mu odpowiedzi, powiedział z powagą: "To był polski patriota, którego zabili prokuratorzy pochodzenia żydowskiego". No cóż, to chyba niewątpliwy triumf tzw. "nowej polityki historycznej"...
Widoczne po lewej stronie graffiti, które przedstawia Jana Pawła II, zostało w sierpniu tego roku zdewastowane. Na muralu pojawiły się nabazgrane czarną farbą słowa: aktor, oszust, z kur... i Żyd oraz gwiazda Dawida. Malowidło momentalnie zasłonięto brezentem i zeskrobano ze ściany razem z napisami. Ta błyskawiczna reakcja trochę mnie mnie jednak zaskoczyła, bo w okolicy nie brakuje napisów o treści Anty Jude czy Je... Żydów oraz przekreślonych Magen David, których obecność nikogo nie razi i nikt też ich nie usuwa z murów... Może są po prostu przezroczyste? 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Żeby zamieścić komentarz, trzeba się po prostu zalogować na googlu i przedstawić.