piątek, 3 stycznia 2020

Synagoga w Kowarach

[Kowary, ul. Poprzeczna 6,  29.12.2019]


Różne źródła podają informacje, że była to synagoga czy też do modlitwy, jakkolwiek budynek nie jest orientowany... Nie udało mi się też znaleźć żadnych zdjęć obiektu sprzed wojny. Ciągle więc żywię wątpliwości, że pełnił on funkcję sakralną przed Kristallnacht.

Czytałem dzisiaj rano tom siedem+siedem+siedem Dariusza Pado i na s. 63 znalazłem taki wiersz:


Dariusz Pado

Feldpost

dom boży i rzeźnię można zrównać z ziemią w jedno,
kiedy spędzasz do ich wnętrza bydło i podkładasz ogień.

on trawi wszelką różnicę. inność zamkniętą w gatunku
mięsa. uciekające musiano wrzucać do środka oknami.

wkrótce sprawdzisz sam jak to działa w praktyce.

5 komentarzy:

  1. Przeczytałem wszystkie wiersze Reznikoffa umieszczone tutaj na blogu i mam poczucie "zdemolowania", podobne do tego które miałem po
    oglądnięciu "Shoah" Lanzmanna. Do "Shoah" też można wracać jak wraca się do wierszy. Dzięki za możliwość poznania -na jezdni martwa mewa-
    i wielu innych. Może to jeden z powodów dla którego nie warto zwijać interesu:)

    OdpowiedzUsuń
  2. W kwestii Reznikoffa to zasługa (wielka!) Piotra Sommera, który go zaczął tłumaczyć w latach '70., kiedy amerykański poeta był bardzo słabo znany. No a teraz jest świetna książka "Co robisz na naszej ulicy", wydana rok temu w WBPiCAK-u. Co ciekawe, jak zachodziłem do konsulatu USA w Krakowie w pierwszej połowie lat '80, to oni mieli w bibliotece (nie było wtedy tych wszystkich pierdolonych bramek!) obszerny wybór jego wierszy (i też mnóstwo książek z City Light Books... tu np. całego Ginsberga). Jeśli idzie o ten wiersz o martwych ptakach, to wolę wersję przekładu kończącą się zdaniem "Czyżby jakiś pogrom wśród ptasich Żydów?", opublikowany w Literaturze na Świecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Co robisz na mojej ulicy" chyba praktycznie nie osiągalna. Na allegro widziałem kiedyś jedną sztukę.

      Usuń
    2. https://allegro.pl/kategoria/literatura-piekna-79153?string=charles%20reznikoff&bmatch=product-buynow-new-price-dict43-boo-1-3-1127
      200 zeta...

      Usuń

Żeby zamieścić komentarz, trzeba się po prostu zalogować na googlu i przedstawić.